רוצים לחסוך כסף זמן וכאב ראש? אלה הדברים שחשוב לוודא לאחר התקנת משאבה.

 

 קצת רקע 

בשנים האחרונות אנו נתקלים לא מעט במקרים "מיותרים" ואפילו מעוררים כעס ברוב הפעמים,

ואתם בטח שואלים את עצמכם מה כבר קרה?

אז בנוסף לעבודות חדשות פרויקטים מ0 או התקנות חדשות, שיפוצים בעקבות שחיקה טבעית או אי תחזוקה (שזה נושא בפני עצמו) של משאבות. ישנם מקרים שבהם אנחנו מגיעים לשטח ומגלים נזקים אם במשאבה או בחלקי המשאבה ששוב עוצרים את שגרת החיים של הדיירים או שגרת העבודה בתעשייה.

הכל בגלל שימו לב – התקנה שגויה מלכתחילה שיצרה נזק חדש שבתכלס לא היה אמור לקרות !

אנחנו כאן כדי לתת לכם טיפים שימנעו מכם להגיע למצבים האלה

כל מה חשוב לוודא מול טכנאי המשאבות בסיום עבודתו 

  • ראשית יש לוודא שההתקנה בוצעה כראוי, פתח היניקה ליניקה והסניקה לסניקה ( כן די בסיסי וגם זה קורה, בעיקר במשאבות רב דרגתיות שהיניקה והסניקה באותו הקוטר ובאותו הגובה).

אגב, במשאבות בהם יש הפרש גבהים בין הפתחים, פתח היניקה תמיד יהיה הפתח הנמוך יותר.

  • כיוון סיבוב המשאבה – הכוונה היא לכיוון הסיבוב החשמלי של המנוע יש לבדוק שהמשאבה מסתובבת בכיוון הנכון (עם כיוון השעון או נגד הכיוון), לרוב יסומן בחץ או בצורת מדבקה או ביציקת גוף המשאבה.

יש לשים לב במשאבות מסוימות חץ באזור המנוע המורה על כיוון סיבוב, אך ישנו חץ נוסף בגוף המשאבה המורה על כיוון זרימת המים.

 

את הכיוון משנים על ידי הפיכת שתי פאזות בקופסת החיבורים של המנוע או בלוח, פעולה זאת תיעשה רק על ידי חשמלאי מוסמך בלבד!

 

במקרה ונמחק סימון החץ או אתם לא מוצאים אותו, דרך נוספת לדעת בסוג מסוים של משאבות היא על פי צורת המבנה של בית הלוליין (כיוון הסיבוב הוא כך שהנוזל זורם לפי צורת היציקה של היציאה מבית הלוליין).

 

  • הימצאות אוויר במשאבה – לאחר התקנת המשאבה או במצב בו המשאבה רוקנה ממים (מכל סיבה שהיא, כגון: חיטוי מאגר המים) יש לפתוח  לאט את בורג הניקוז אוויר עד שיוצאים המים באופן תדיר.

יש לשים לב לא לפתוח עד הסוף בעיקר כשקיים לחץ רשת במשאבה כדי שהפקק לא יעוף ממקומו ובסגירה לא להדק יתר על המידה על מנת לא להרוס את האטם.

  • הגנות מנוע (אוברלוד) – יש לוודא שהגנות המנוע מכוונות בלוח לזרם המקסימלי שמותר למנוע לעבוד בו (מסומן בלוחית המנוע) כדי שיוכל לעשות את עבודתו ולקפוץ במקרה של עומס חריג על המנוע לפני שישרף.

בנוסף ישנם דגשים נוספים בסוגי המשאבות השונות:

  • משאבות טבולות 

  • נגישות המשאבות לצורך תחזוקה!

לא אחת נתקלתי במקרים שהצורך בפעולה שגרתית של הוצאת משאבה טבולה מהבור לצורך ניקיון ממגבונים ולכלוך נהפכה למשימה מורכבת עקב התקנה לקויה שדורשת כניסה לעומק הבור לצורך פירוק המשאבה בנקודת חיבור תחתונה ואף חיתוך צנרת הברזל הקשיחה, לרוב נדרשת גם הזמנת ביובית לצורך פעולה מסתכמת בעלות והתעסקות גדולה שהייתה יכולה להיחסך בהתקנה נכונה.

שיטת התקנה של משאבה טבולה צריכה להיעשות על ידי שיטת חיבור מהירה להוצאה והכנסת המשאבה על ידי מובילים מפלב"מ או בחיבור עם צינור גמיש מחוזק סליל מתכת כדוגמת ארמובין,

תלוי במבנה המשאבה ואופי הבור.

קיימת גם חשיבות גדולה בשימוש בצנרת ואביזרים שאינם מחלידים כדוגמת צנרת PE (פוליאתילן, חומר פלסטי) ואביזרים מפלב"מ (פלדה בלתי מחלידה המוכרת בכינויה "נירוסטה"), שכן השינוי התמידי במפלס הנוזל/אוויר והלחות הרבה שקיימת בבורות מחמצנת את הברזל באופן מהיר.

  • כיוון מצופים

לכיוון גובה המצופים חשיבות רבה בשמירתם על פעילותם התקינה.

יש לוודא שהם מכוונים בגבהים נכונים לפי הסדר בו הם מותקנים בלוח

 (חוסר מים, כיבוי, הפעלה ראשונה, הפעלה שניה, התראת גלישה)

וכן לוודא שהם מותקנים בצורה שאינם יכולים להיתפס על עצם כלשהו בבור ולפגוע בפעילותם התקינה.

  • משאבות כיבוי אש

  • יש לוודא שאביזר הפיקוד (פרסוסטט) מכוון בצורה נכונה ושהמשאבה תיכנס לעבודה במקרה של צריכה (נפילת לחץ בקו)
  • יש לוודא שהמשאבה עובדת 10 דקות לאחר כניסתה בפקודה כמתבקש לפי תקן כיבוי אש
  • משאבות ציר חשוף

  • יש לוודא שהמשאבה עברה "שיוור" (תהליך בו מכוונים את ציר המנוע מול ציר המשאבה ברמת דיוק גבוהה מאוד) לאחר ההתקנה לשמירה על אורך החיים שלה להימנע מנזק למיסבים ולחלקים המכנים של המשאבה והמנוע.

לסיכום הדברים אנחנו רואים שיש לא מעט בדיקות שיש לעשות לאחר התקנה, יש לשים לב גם לדברים הקטנים ולזכור שלכל סוג של משאבה יש את הבדיקות שלה על מנת לוודא התקנה נכונה ומדויקת.

תוכן עניינים

ניסיון של מעל 7 שנים בתחום

לתיאום אבחנה מקצועית

דילוג לתוכן