סוגי אחזקה ולמה בכלל צריך אחזקה?

כמו כל גוף, או מכונה. כמו גוף האדם או הרכב שלנו שאותם אנחנו חייבים לתחזק, לשמור ולטפל. כך גם המערכות בבניין או במפעל שלנו דורשות תחזוקה. 

 

ישנם שלושה סוגים של אחזקה:

 

אחזקת שבר 

שיטת אחזקה לפיה כמו שאומר המשפט "מה שלא מקולקל לא צריך לתקן" כל עוד הדברים עובדים לא נוגעים בהם ובמידה ויש נזק במערכת שלא מאפשר המשך פעילות מבצעים תיקון.

היתרון בשיטה זו: אין עלות אחזקה. כל עוד המערכת עובדת לא מבצעים אחזקה וכך העלות שלה לא קיימת.

החיסרון בשיטה זו: עלות השבר תהיה לרוב עלות גבוהה שתדרוש החלפה של חלקים שהיו יכולים להישמר באחזקה מונעת וכן זמן ההשבתה של המערכת יכול להיות גבוה עקב זמינות חלקים וזמני אספקה.

 

אחזקה מונעת

שיטת אחזקה לפיה עושים סדר פעולות שמורות וקבועות אחת לכמה זמן שמוגדר מראש. אחזקה מונעת לא יכולה להבטיח בשום צורה שלא יהיה שבר במערכת כלל, אבל בהחלט יכולה לצמצם נזקים אפשריים ולתת תשומת לב לתיקון נזק שעדיין קטן לפני שמתפתח למצב של השבתה כוללת.

היתרון בשיטה זו: מניעת נזקים גדולים במערכת. אפשרות להיערכות נכונה לתיקון במידה והתגלה נזק ולבצע השבתה מתוכננת ולא השבתה בהפתעה.

החיסרון בשיטה זו: עלות ביצוע האחזקה שלא קיימת באחזקת שבר.

נטייה "להתמכרות" לפעולות אחזקה וביצוע מגוון פעולות מעבר לנדרש שאינם תורמות למערכת ואף יכולות להסב נזק.

 

אחזקה חזויה

זוהי השיטה היקרה ביותר שבה מערבים מגוון פתרונות טכנולוגיים כגון מדי רעידות ומדי טמפרטורה אשר משדרים באופן קבוע תהליכי מערכת לחדר הבקרה ואף מתריעות מפני שינויים לא רצויים בעבודת המערכת.

היתרון בשיטה זו: יכולת שליטה ובחינה של המערכת היישר מחדר הבקרה ואף ממכשיר סלולרי נייד. גילוי תקלות אפילו המינוריות ביותר על ידי טכנולוגיה ולא לפי כישורי המקצועיות והשיפוט של האדם המתחזק.

החיסרון בשיטה זו: העלות הגבוהה ביותר מבין עלויות האחזקה.

 


לסיכום:

מומלץ לשלב בין סוגי האחזקה השונים ושווה לעשות חישוב על האפשרויות העומדות לפנינו והכדאיות באיזה נקודות במערכת כדאי לבצע כל סוג של אחזקה. הביצוע הכי נכון יהיה פשוט שילוב של האחזקות ביחד לפי חשיבות וצורך.

מה תהיה העלות התפעולית במקרה של שבר? עלות התיקון, זמן ההשבתה, זמינות חלקים וכושר העבודה.

מה מהתהליכים נכון וכדאי לשלב באחזקה מונעת? ואולי כדאי להשקיע ולהתקין מערכת לאחזקה חזויה.

בסופו של דבר חשוב להבין ולקחת את החישוב עלות מול תועלת הנכון ביותר לכם ולמערכת שלכם.

 

תוכן עניינים

ניסיון של מעל 7 שנים בתחום

לתיאום אבחנה מקצועית

דילוג לתוכן